mandag den 17. august 2009

Farvel til Struer..

Vi forlod Struer.

For få mennesker havde været på havnen og besøgt os, men fra dem der trodsede vejr og vind mødte vi interesse og det blev til mange gode samtaler om klima, miljø, politik og livsperspektiver. Vi i besætningen på Anton havde også lært noget, som vil forbedre projektet fremover. Bedre vejr vil desuden fremme sagen.

Jeg var helt rørt, da jeg forlod havnekontoret, hvor vi fik en bog om Holstebro-Struer Havn forærende. Vi havde fået en rigtig god og imødekommende behandling. Men jeg kom da ned på jorden, netop som vi skulle lægge fra kaj. En mand med cykel og cykelanhænger stoppede os, mens vi var ved at kaste fortøjningerne: ”Hva, ska`I ikke ud at fiske? Nå ikke! Ligger I bare der og sejler rundt? Det er at ødelægge miljøet. Det er meningsløst. Det er spild af diesel. I er da også nogle miljøsvin!” Flere forsøg på indvendinger og forklaringer fra vores side hjalp ikke. Så gik fortøjningerne og vi havde fået noget at tænke på. - Ak, ja! Man må altid tænke på, om der er mening i det, man fortager sig. På turen gennem Venøsund kom vi dog frem til, at der er god mening i det, vi er ude på.: Mindre end halv kraft på motoren, dækket fyldt op med telte og udstillingsremedier, køjerne fyldte med aktivister med et budskab, som er kærligt og alvorligt.

I det vi havde øen Fur tværs, blev vi ringet op af Klaus Illum, netop bosiddende på Fur, som sammen med sin kone cyklende havde besøgt os i Struer. Denne seriøse og indædte kritiker af den stupide forestilling om det evige vækstsamfund har fornylig udgivet bogen: ”Om-tanke – Ved vendepunktet ved vækstens grænser”. Klaus Illum sagde i telefonen, at han herved donerede 10 stk. eksemplarer af bogen til Levende Havs klimakampagne. Den vil altså være til salg, hvor vi kommer frem, og indtægten vil ubeskåret gå til vores kampagne: ”Hav og Klima – læg kursen om!”.

Knud

Ak og te vist

Levende Hav

Kurs mod løgstør

Kutter Anton på vej
mod Løgstør hvor vi overnatter derefter sætter vi kursen imod
Ålborg , hvor vi mødes med nogle klima kammerater .
I samarbejde med dem laver vi en aktion imod kulkraftværket vattenfall .

søndag den 16. august 2009

lørdag den 15. august 2009

Lørdag i Struer


Hvordan var dagen på kajen i Struer ?
Det startede med regn. Bannerne var blevet våde i natten, vinden var vendt fra nordvest til syd
og en af de ellers standhaftige flagstænger havde lagt sig ned.
Et slogan, "kul er død", blev i regnen til" kul er våd".

Skipper sad i styrehuset og tænkte, at i dette vejr var der ingen grund til at purre mandskabet!
Regnen holdt op henad klokken 14.00 hvor workshoppen skulle til at begynde.
Journalist og fotograf ankom til styrehuset hvor skipperen modtog dem med kaffe. Snart efter ankom også Preben Maegaard fra Folkecenteret for vedvarende energi - www.folkecenter.net.
Derefter mødte Christian Tovborg også op. Der var fremmøde til Workshoppen, der kunne have været færre folk , "men også flere".
Preben gik i gang med sit oplag om vedvarende energi , derefter var der lagt op til debat.
Vi er i gang og projektet breder sig..

Kutterkunst..

Et objekt på havnen i Struer