tirsdag den 18. august 2009

Struer folkeblad

Kutter ind i kampen for et bedre klima

16. august 2009 11:00 Miljøkutteren »M/S Anton« har i fire dage ligget til kaj i Struer Havn for at gøre sit til at forhindre, at klimaet løber løbsk.

Af Ninna Pirchert
nipi@bergske.dk


  • Kursen lægges om. Skipper Knud Andersen, der også er formand for foreningen Levende Hav,vil lægge kursen om, når det gælder klimapolitikken. Foto: Morten Melhede.
Del

Den gamle fiskekutter, »M/S Anton«, der ikke længere har fisk og garn om bord men engagerede miljøforkæmpere, har de seneste dage ligget ved kaj i Struer. Store bannere med teksten »Kul er død! Ansvar nu« forsøger på lang afstand at lokke interesserede tættere på til en debat om den trussel, som klimaforandringen udgør.

Da Dagbladet kiggede indenfor på en regnfuld lørdag var interessen dog yderst begrænset. Kun ganske få havde taget imod invitationen til diskutere og fremstille kunst, der skal være med til at formidle budskabet om, at det er nødvendigt at handle nu, hvis nu skal undgå at klimaet løber løbsk.

Indenfor i kahytten gik diskussionen om vindmøller, lovgivning og politisk ansvar livligt hen over det lille bord med kaffe og rundstykker.

Her sad folketingsmedlem Kristen Touborg (SF) fra Gudum, Preben Maegaard for Nordisk Center for Vedvarende Energi og skipper Knud Andersen samlet rundt om det lille bord med kaffe og rundstykker. De er alle tre ivrige debatører, når det gælder klimapoltik og vedvarende energi.

På kajen i Struer står en gammel olietønde, der er dekoreret med sortmalet skum. Det er et af de første kunstværker, der skal følge med til en havneplads ved Knippelsbro, hvor miljøkutteren skal ligge ankret op under klimatopmødet i København.

Du kan stadig nå at besøge »M/S Anton« og dens besætning. Mandag stævner kutteren ud fra Struer og sætter efter et par stop undervejs kurs mod Vejle, hvor der holdes et lignende arrangement om klimakunst fra kyst til kyst.

I Dagbladet mandag kan du læse mere om miljøkutterens besøg i Struer

Skipper Knud fortæller om levendehavs historie .på Vita 18. august 2009 kl. 11:30 på P1

anton

Talerstol for et rent hav

Vita 18. august 2009 kl. 11:30 på P1

Knud Andersen er skipper på M/S Anton og formand for Landsforeningen Levende Hav. Foreningen har siden 2001 ejet den såkaldte miljøkutter, og Knud Andersen står bag roret, når besætningens miljøaktivister tager rundt i nære og fjerne farvande og oplyser om havmiljø og klimaforandringer.

Alle mand på dæk
M/S Anton blev oprindeligt købt til et socialpædagogisk arbejdskollektiv, som Knud Andersen var med til at starte i 1970erne. Tanken var at give unge, der havde været ude i problemer, såsom misbrug og kriminalitet, et sted at bo og arbejde i fællesskab med mere ressourcestærke mennesker. Vel at mærke på lige vilkår: alle fik lige meget i lommepenge, og det var alles ansvar få garnene op. Det var nødvendigt at alle tog fat, for det var fiskeriet, de levede af. Flere af de unge har senere fortalt, at her fik de for første gang nogle minder, de kunne være stolte af.

- Det man selv er begejstret for, det må også kunne begejstre andre. Og for mig har det at fiske og færdes til søs altid været igangsættende.

Fra Aralsøen til Eritrea
Landsforeningen Levende Havs erfaringer har også gjort gavn uden for de danske farvande. Eksempelvis har foreningen medvirket til at puste liv i Aralsøen, som ligger i Uzbekhistan. Under Stalin blev søen udsat for en aldeles menneskeskabt økologisk katastrofe, der udryddede en rig fiskebestand og dermed eksistensgrundlaget for den omkringliggende befolkning. Efter Sovjetunionens sammenbrud satte man skrubber ud, og lod Levende Hav stå i spidsen for et forsøgsfiskeri, der lykkedes så godt, at fiskeriet i Aralsøen nu kører af sig selv. Nu er det i Eritrea, foreningen lægger sine kræfter. Her samarbejder de med lokale fiskere om at finde løsninger på de problemer, klimaforandringerne fører med sig.

Kysten rundt
For tiden sejler M/S Anton rundt til de danske provinshavne med en kampagne, der gennem udstillinger, sejlture og kreative workshopper skal oplyse folk om de klimaproblemer, vi står overfor. Besætningen har allieret sig med lokale kunstnere, og de mest egnede produkter fra togtet vil kunne ses, når skibet når frem til Københavns Havn i september. Her vil M/S Anton også ligge under klimatopmødet i december for ad en folkelig vej at lægge pres på politikerne:

- Når man ser brændingen forude, er man nødt til at lægge roret om.


http://www.dr.dk/P1/Vita/Udsendelser/2009/08/13102001.htm - Hør programmet

mandag den 17. august 2009

Farvel til Struer..

Vi forlod Struer.

For få mennesker havde været på havnen og besøgt os, men fra dem der trodsede vejr og vind mødte vi interesse og det blev til mange gode samtaler om klima, miljø, politik og livsperspektiver. Vi i besætningen på Anton havde også lært noget, som vil forbedre projektet fremover. Bedre vejr vil desuden fremme sagen.

Jeg var helt rørt, da jeg forlod havnekontoret, hvor vi fik en bog om Holstebro-Struer Havn forærende. Vi havde fået en rigtig god og imødekommende behandling. Men jeg kom da ned på jorden, netop som vi skulle lægge fra kaj. En mand med cykel og cykelanhænger stoppede os, mens vi var ved at kaste fortøjningerne: ”Hva, ska`I ikke ud at fiske? Nå ikke! Ligger I bare der og sejler rundt? Det er at ødelægge miljøet. Det er meningsløst. Det er spild af diesel. I er da også nogle miljøsvin!” Flere forsøg på indvendinger og forklaringer fra vores side hjalp ikke. Så gik fortøjningerne og vi havde fået noget at tænke på. - Ak, ja! Man må altid tænke på, om der er mening i det, man fortager sig. På turen gennem Venøsund kom vi dog frem til, at der er god mening i det, vi er ude på.: Mindre end halv kraft på motoren, dækket fyldt op med telte og udstillingsremedier, køjerne fyldte med aktivister med et budskab, som er kærligt og alvorligt.

I det vi havde øen Fur tværs, blev vi ringet op af Klaus Illum, netop bosiddende på Fur, som sammen med sin kone cyklende havde besøgt os i Struer. Denne seriøse og indædte kritiker af den stupide forestilling om det evige vækstsamfund har fornylig udgivet bogen: ”Om-tanke – Ved vendepunktet ved vækstens grænser”. Klaus Illum sagde i telefonen, at han herved donerede 10 stk. eksemplarer af bogen til Levende Havs klimakampagne. Den vil altså være til salg, hvor vi kommer frem, og indtægten vil ubeskåret gå til vores kampagne: ”Hav og Klima – læg kursen om!”.

Knud

Ak og te vist

Levende Hav

Kurs mod løgstør

Kutter Anton på vej
mod Løgstør hvor vi overnatter derefter sætter vi kursen imod
Ålborg , hvor vi mødes med nogle klima kammerater .
I samarbejde med dem laver vi en aktion imod kulkraftværket vattenfall .

søndag den 16. august 2009

lørdag den 15. august 2009