fredag den 28. august 2009

Horsens - folkeblad - Endelaveturen

Happening for havmiljø
Støtte til endelavitter i kloak-sagen fra miljøkutter

Som en lille happening placerede "Anton" en markering på det sted, hvor spildevandet efter planen skal ledes ud. (Foto: Malte Nyholt)
HORSENS - Miljøkutteren "Anton" fra Landsforeningen Levende Hav lagde i går til på Endelave.

Kutteren var inviteret af Endelave Beboerforening, der er stærkt kritisk over for kommunens planer om udledning af renset spildevand i havet som led i den kommende kloakering af øen.

Og endelavitterne fik støtte fra den private forening, der arbejder for et renere havmiljø.

- For mig at se er sagen et eksempel på, at man i kommunen tænker alt for stort og teknisk og undlader at høre på, at der faktisk er en bedre lokal løsning, hvor der ikke udledes i havet. Det er vigtigt, at der er en god kloakering, men det skal ske i harmoni med havmiljøet, sagde skipper og formand for landsforeningen Levende Hav, Knud Andersen, her til formiddag, da "Anton" var på vej til Vejle.

Miljøkutteren sejler i øjeblikket rundt i landet op til FN-topmødet i København.

Knud Andersen bed særligt mærke i, at Horsens Kommune vil udlede spildevand i et Natura 2000-område, hvor der er stenrev.

- Det er da mærkeligt, at man vil udlede spildevand i et sådant område. Stenrev skal man passe på; dem er der ikke så mange af tilbage i Danmark, og de øger biodiversiteten i havet, konstaterede Knud Andersen.

 

torsdag den 27. august 2009

Nick ligger op til dommedag

Mathias igang med propagandaen

Er han dommedagspraktikant ?

De tiloversblevende klimafantaster

 

Så kom vejle amts folkeblad forbi .

Miljøkutter skal give liv i havet

Billede
Miljøkutteren "Anton" ankommer i dag til Vejle Havn.
Annonce

Vejle 27.08.2009 kl. 10:02 Af Jesper Sørensen Mmiljøkutteren "Anton" er kommet til Vejle Havn for at sætte fokus på det levende hav - og truslerne mod det Vejle: "Vi bliver lykkelige af at handle! Vi vil kvæles i skam over bare at lade stå til!"

Så skarpt lyder budskabet fra Landsforeningen Levende Hav, der kæmper mod forurening og andet, der kan ødelægge livet i havet. Fra i dag til og med søndag den 30. august er foreningens miljøkutter "M/S Anton" i Vejle Havn.

- Vi vil gerne tale med folk om, hvor alvorlig situationen er. Ødelæggelse af havene kan blive historiens største folkemord, hvis vi ikke foretager os noget, men politikerne kommer kun med småjusteringer. Vi er nødt til at ændre vores levevis radikalt, og det kan vi sagtens gøre uden at miste livskvalitet, siger Knud Andersen, som er formand for Levende Hav og skipper på "Anton".



Print artiklen | Tip en ven | Tilbage til Vejle-forsiden